Arctic Elegance lanseras på Stora Nolia

Eva Henrikssons nyframtagna doft Arctic Elegance kommer att finnas på årets Stora Nolia.

Den första doften som Eva Henriksson lanserade kom 2015. Det var en produkt full med norrländska attribut. Där fanns röda glaspärlor som skulle likna återbär, guldstoft för värdet av Norrland och inte minst namnet Scent of Aurora som skulle påminna om norrskenet Aurora Borealis. Just då räknade hon inte med att det skulle komma några fler parfymer från företaget.

–”Nu fokuserar jag på att kunna ta fram minst en ny doft varje år. Efterfrågan från mina produkter är så pass stabil att jag törs se framåt i alla fall ett par år i taget. Redan nu finns fler produkter i planeringen. Målet är att expandera och komma med i de stora kundernas sortimentregister. Vägen är lång och kraven är tuffa, men även om min historik är relativt kort så visar den att mina produkter har en efterfrågan och att varumärket har fått in en fot på marknaden.”

Vilka är dina kunder?

Kundgruppen är både män och kvinnor i åldern 30-65 år även om det är fler kvinnor som köper parfymerna. Herrarna brukar köpa mer än en produkt åt gången, säger hon.– ”Min största direktförsäljning till kund har varit åtta stycken parfymer på en gång”, berättar Eva. Det var inför julen 2017.

Hon säljer idag via sin egna webshop och även hos ett flertal återförsäljare. De mesta av produkterna är sålda i Norrland hos fysiska återförsäljare. Webshopen säljer mest till utlandet. Senaste veckans utlandsleveranser har gått till Frankrike och Tyskland, men kunderna finns i flertalet länder i Europa och även i USA. –”Instagram har verkligen öppnat upp ögonen för varumärket i USA: De bilder jag har tagit själv på produkterna är från närområdet och speciellt bilderna från isbanan i Piteå har gett många hurrarop. Jag vill ju visa att det går att skapa ett varumärke inom parfym trots att landskapet inte är fyllt av blommor året om.”

Hur kommer det sig att du började med parfymer?

-”Det finns egentligen många svar på den frågan, jag tror att en starkt bidragande orsak är att familjen har haft ett bageri under uppväxten. Jag har alltid luktat på bröd och kakor innan jag äter. Det är näst intill omöjligt att stoppa ett nytt okänt bröd i munnen utan att det går förbi näsan först. Sedan har jag hängt mycket på taxfree i och med mina anställningar. Med några timmar mellan flygplanen så fördriver jag gärna tiden med att gå igenom dofterna i hyllan, säger Eva. Sedan kom det en dag då jag tog fram en parfym, startade en webshop och i nästan ett helt år var det den enda produkt i webshopen.”

Berätta om din nästa parfym.

Min nästa parfym har inspiration från sommarstaden Piteå. Alla mina dofter har någon koppling till norra Sverige och just denna doft som jag valt att kalla Arctic Elegance är min förnimmelse och uppfattning av våren och sommaren kring utmyntningen av Piteälven. Samtidigt som jag vill förmedla de dofter jag förknippar med vår och sommar i Piteå så vill jag också föra fram budskapet om en vacker och elegant natur och ett landskap som för mej är unikt med de vackra sandhedarna och de långa sandstränderna. Jag har valt att kombinera den intensiva delikata vita liljekonvaljen tillsammans med vitt tea som är en spänstig not. Den varma rosdoften och fruktiga svarta vinbär blir för mej en kombination av varm sommar och arktisk slitstark natur. Sedan har vi trädoften. Sandelträ får smälta ihop med en jordnära och behaglig doft av ambra.

Du hittar utställaren i Hall 4 monter 422