Lapptussan visar upp sitt ”hem”

Instagramkontot ”Lapptussan” har nära 70 000 följare. Emma Sundström, som driver konto, kommer att visa upp sin uppskattade och uppmärksammade stilkänsla i Form & Designhallen.
– Jag bestämde mig för en designidé och det blev att kopiera en del av mitt hem och ta det till Stora Nolia, säger Emma Sundström.
I sitt hem, som Emma Sundström använder för att visa upp sin säkra stilkänsla, blandar ”Lapptusssan” gammalt, nytt och hemsnickrat med vackra stilleben från naturen. I år får alla besökare på Stora Nolia chansen att ta del av hennes Instagramkonto i verkliga livet i full 3D.
Hon har, sedan hon var liten, haft ett stort intresse för Inredning, djur och natur. Intresset fick henne att börja designa i renhorn.
– Min far har ägt skötesrenar och jag frågade honom om jag kunde få några horn att arbeta
med. Jag trodde han skulle komma med fem-tio stycken men det kom ett par sopsäckar, säger Emma Sundström.
Hon gillar materialet och var det kommer ifrån.
– Renen är det enda hjortdjuret där båda könen har horn, som de dessutom släpper varje år.
Att designa i horn är med andra ord att jobba i återvunnet material, något som går som en röd tråd i bilderna på Instagramkontot. Återbruk och att plocka in naturen i hemmet är naturligt för henne. Det gör att man exempelvis kan hitta björkar i hennes hem.
– Gör nåt eget, tänk själv. Jag förstår inte varför inte. Alla har ju gran till jul. Man kan med enkla medel få ett trivsamt hem, man behöver inte alltid köpa nytt. Saker kan också användas i nya sammanhang. Var inte rädd för att prova förändra ditt hem om du inte trivs. Våga ändra stil, vad är det värsta som kan hända? säger hon.
Det var 2014 som Emma Sundström från Arvids-
jaur startade kontot. I början var det ett privat konto endast till för hennes vänner.
Men hon gjorde kontot publikt för att kunna anordna tävlingar kring de produkter hon börjat göra av horn.
– Jag la också ut nån bild från mitt hem, men trodde inte jag skulle få några följare.
Men oj vad det tog fart. Emma Sundström hade målet att ha 5 000 följare. I dag har hon nära 70 000.
– Det kom snabbt frågor om jag
sålde och eftersom jag inte behöver ha 25 ljusstakar själv, började jag också sälja mina designade produkter på min hemsida. Inom ett år behövde jag starta egen firma, samtidigt som jag jobbade heltid som stationsansvarig på Arvidsjaurs flygplats.

I takt med ökat antal följare och fler beställningar var det dags att börja välja.
– Valet är inte så svårt när man brinner för något. Jag gick ner allt med i tid från jobbet. När jag varit tjänstledig i ett halvår och det fortfarande fungerade ekonomiskt i egna firman sa jag upp mig.
Det var i april 2017. Efter ett drygt år hoppar hon fortfarande in och arbetar på flygplatsen emellanåt och gör även andra uppdrag i sin roll som influencer.
Ju fler som följer henne, uppmärksammar hennes stil och produkter, desto fler går också in och tittar på de produkter hon säljer.
– Varje potentiell följare är också en kund. Det är klart att jag måste påminna om att jag finns, men när mina produkter börjar hänga ute i stugorna, sprids det från mun till mun.
En anledning till de många följarna är samarbete, att vara nishad och att vara sjysst.
Nu ska hon inspirera med sin design på Stora Nolia. I Form & Designhallen får besökarna ta del av en version av hennes hem.
– Jag fick en förfrågan från Stora Nolia om att vara med och jag tänkte att jag
gör det jag kan. Och jag är tacksam för att få chansen, det har verkligen varit skitkul! Jag tror alla som följer mig kommer att känna igen sig, säger Emma Sundström.